O Škodě 130LR

O Škodě 130LR

PÁR ZAJÍMAVOSTÍ O TOMTO LEGENDÁRNÍM AUTĚ

Základem Škody 130 LR se stala sériová 130 L,
tedy celokovové vozidlo se samonosnou karoserií,
motorem vzadu a pohonem zadní nápravy.

V rámci snížení hmotnosti byla dveře,
přední i zadní víko vyrobeny z hliníku,
boční a zadní okno z organického skla Makrolon.

Pohon stroje zajišťoval zážehový čtyřválec Škoda o objemu 1298 ccm
s výkonem 95 kW při 7500 ot/min.
Blok motoru i hlava byly vyrobeny z hliníku,
hlava měla 8 kanálů.
K dispozici byla dvojice dvojitých horizontálních karburátorů Weber.

Přes jednokotoučovou suchou spojku,
manuální pětistupňovou převodovku
( existovala s více variantami převodů)
a samosvorný diferenciál,
se hnací síla přenášela na zadní hnanou nápravu.

Součástí pohonu je i palivová nádrž.
U soutěžních vozů se přesunula z původního místa do prostoru "kufru".
Používaly se dva druhy:
1.výrobek firmy HEIGO -
hliníková nádrž vyplněná nehořlavou pěnou
či
2.elastická nádrž firmy Marston .
V obou případech přívod paliva zajišťovala
dvojice palivových čerpadel
umístěných v kufru stejně jako nádrž.

Přední lichoběžníková náprava měla zesílená ramena
a zkrutný stabilizátor,
zadní kyvadlová náprava se lišila uložením závěsných ramen.

Všechna kola měla odpružení vinutými pružinami
(pro různé trati byly k dispozici tři různé tuhosti)
doplněné pneukapalinovými tlumiči Sachs.

Brzdový systém byl dvojího druhu
Buď se montovaly vpředu kotouče a vzadu bubnové brzdy sk. L/A,
nebo se na přední nápravě
montovaly duté kotouče s vnitřním chlazením
a na zadní plné kotouče sk.LR/B,
oboje se čtyř-pístkovou technikou.

Ruční lanková brzda byla nahrazena
kapalinovým převodem.

Standardní seriové ocelové disky kol
byly nahrazeny elektronovými
po nejvíc tzv. Loukotěmi ze slitiny AL-Mg.
Pozn. Tyto disky NIKDY nebyly určeny pro běžný silniční provoz
a nemají tudíž homologaci !!!

V exteriéru byl hlavní odlišovací prvek umístěný na zadní části.
Jednalo se o "velký spoiler" na víku motoru,
který měl za úkol zlepšit obtékání vzduchu.

Interiér byl přizpůsoben potřebám rally-ového vozu.
To znamená že :
bylo odstraněno vše nepotřebné - zadní sedačky,
obložení dveří, podlahy,
a dále byla doplněna nová palubní deska
a především ochranný rám HEIGO.

Zajímavost:
Je prokázáno že 200ks serie homologována FIA,
měla skelet karoserie z plechu o síle 6mm,
kdežto běžná sériově vyráběná auta
měla skelet z plechu o síle 8mm.
Celková hmotnost závodního stroje se pohybovala okolo 850 kg.

Sportovní úspěchy:

V domácím šampionátu se okamžitě usadila na vedoucích pozicích,
podobné to bylo i na různých jiných soutěžích tzv. východního bloku.
Z důvodů spíše politických se Škodovky
příliš do "západních" soutěží neobsazovaly.

Největším úspěchem českých barev bylo celkové třinácté místo
a vítězství ve skupině na mistrovské Rally Akropolis v roce 1985,
kterého dosáhla posádka Křeček - Motl.

Hlavním propagátorem firmy Škoda na západě,
byl ale norský pilot John Haugland.

Ten zvítězil ve své třídě na slavné RAC rally 1985 i 1986.
Druhý úspěch byl o to cennější,
že skončil na celkovém 21 místě ve společenství
Peugeotů, Lancií, Fordů, MG, Opelů, Toyoty, Nissanů i Porsche.

 


Automobil Škoda 130 LR vychází z typu Škoda 130 L.
Motor je celohliníkový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec
o obsahu 1295 ccm (vr. 75,7 mm x zd. 72 mm) o výkonu 95 kW (130 k).
Osmikanálová hliníková hlava s kompresí 11,5 : 1.
Dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE 2
s velkoplošným čističem vzduchu.
Speciálně naladěné výfukové potrubí vedené přímo od hlavy válců ,
do tlumiče s maximální povolenou hranicí
hlučnosti 100+1 dB umístěného podél zadního čela vozu.
Vačkové hřídele se používaly s časováním
300/280, 300/300, 320/300, a to dle potřeby naladění motoru.
Třikrát uložený klikový hřídel v suché klikové skříni.
Mazání z nádrže 7 l s plnoprůtokovým čističem a chladičem oleje.
Dvě elektrická palivová čerpadla
umístěná společně s nádrží v zavazadlovém prostoru.
Rozdělovač a alternátor BOSCH.
Jednokotoučová suchá spojka Fichtel&Sachs
s membránovou pružinou o průměru 190 mm,
obložení FERODO VG95.
Pětistupňová synchronizovaná převodovka
doplněná o samosvorný diferenciál s tímto odstupňováním:
3,083
2,125
1,571
1,261
1,08
stálé převody dle charakteru tratě 4,5 - 4,2 - 3,9.
Zadní vlečná náprava
je tvořena dvojicí trojúhelníkových ramen s osou kývání 10°.
Příčka na které je u sériové 130 L uchycena převodovka
a úchyty vnitřní části ramen je odstraněna,
ramena nápravy jsou uchycena přímo do skeletu karoserie.
Stejně tak i převodovka je zavěšena pomocí speciálního držáku v karoserii.
Ta je v kotevních místech nápravy i převodovky dodatečně vyztužena.
Další specialitou je odpružení zadní nápravy.
Spodní lůžko pružiny není umístěno na rameni,
jak jsme zvyklí ze sériových vozů,
ale na tlumiči (jako u náprav typu Mc.Pherson)
To umožňuje umístit spodní oko tlumiče
do jedné ze tří výškově rozlišných poloh
a tím nastavovat světlou výšku zadní části vozu
Přední náprava je vyztužena a doplněna o zdvojené spodní dorazy,
tužší stabilizátor a strmější hřebenové řízení.
Brzdy jsou kotoučové na všech kolech
s možností regulace účinku mezi přední a zadní nápravou,
bez posilovače,
vpředu s vnitřním chlazením.
Ruční brzda je kapalinová.
Ocelová karoserie má povrchové plechy z hliníku tl.6mm ,
všechna okna jsou zasklena netříštivou hmotou Makrolon
- kromě předního okna z vrstveného skla (- 21 Kg).
Všechny antivibrační hmoty
byly za účelem snížení hmotnosti odstraněny (- 18 Kg).
Zadní kapota je doplněna rozměrným laminátovým spoilerem
a větracími otvory pro přívod čerstvého vzduchu.
Těmito otvory je vybaveno i zadní čelo.
V interiéru bylo odstraněno veškeré čalounění a koberce,
došlo k vybavení bezpečnostním prostorovým rámem,
dvěma anatomickými sedadly MTX a čtyřbodovými pásy MORAVAN (- 34 Kg).
Sériová palubní deska nahrazena panelem
z hliníkového plechu a vybavena rychloměrem,
otáčkoměrem, tlakoměrem oleje, teploměry oleje a vody
a nezbytnými kontrolkami (mazání, dobíjení, světla, ukazatele směru).
Pro vůz škoda 130LR je schváleno celkem osm variant brzdové soustavy.
Od nejjednodušší Š130LR typu 1, až po nejnáročnější provedení Š130LR/B.
Typ 1 (130LR) má vpředu sériový čtyřpístkový brzdič,
na sériovém kotouči.
Hlavní brzdový válec je taktéž sériový s posilovačem.
Zadní brzda je tvořena bubny a ruční brzda se ovládá klasickým lanovodem.
Typ 3 (130LR/B) má vpředu rozšířený brzdič na kotouči s vnitřním chlazením.
Pístky brzdiče jsou buď spojeny vrtáním,
nebo vnější propojkou, aby se uspořila jedna přívodní hadice.
Zadní brzda je tvořena kotouči, o síle a průměru
, přesně daným homologačním listem.
Každý z okruhů předních a zadních brzd má svůj brzdový válec Girling
o průměru 15,8mm.
Pedálová konzole je upravena pro použití vahadla,
které umožňuje měnit poměr brzdné síly vpředu/ vzadu.
Ruční brzda je kapalinová, s účinkem na zadní kola.
Různé varianty brzdových soustav se liší i například uspořádáním ruční brzdy.
U jedné varianty, je tak ruční brzda zapojena přímo na okruh zadní brzdy
(vzadu na brzdiči je propojka, lze tak brzdit jen pedálem, nebo jen ruční brzdou),
zatím co u jiné má ruční brzda svoji nádobku
a pístky zadního brzdiče jsou odděleny
(jeden pár pedál, druhý pár ruční brzda, lze tak brzdit obojím najednou).

Jak na první pohled rozeznám Š130LR a Š130L/A?

Pokud se jedná o dobové vozy vyrobené přesně podle homologačních listů,
jsou rozdíly viditelné na první pohled zejména tyto:

Rozdíly v zasklení,
Rozdíly v zadních vzpěrách bezpečnostního rámu
a spoiler (vana) na zadní kapotě.

U této otázky je vhodné zmínit,
že Škoda 130 L/A může být vybavena svařencem zadní nápravy,
ovšem jeho tvar a uložení (vzhledem k homologaci kinematiky)
nekoresponduje s nápravou 130LR.

Jak se liší sportovní typy Š130L a Š130LR?

Ve stručnosti se základní typy Š130L a Š130LR
liší v provedení zadní nápravy, 
                                                     v hlavě válců motoru a uložení převodovky.
Náprava Š130LR má jiný úhel kyvu,
neskládá se ze dvou vzájemně spojených ramen
a má jiné zavěšení ramen.
S odlišnou nápravou souvisí poté odstranění příčky převodovky
a její zavěšení do karoserie plus změna homokinetických kloubů.
Hlava válců je oproti Š130L hliníková s osmi kanály.

Jaký je rozdíl v homokinetických kloubech Š130L oproti Š130LR?

Š130L využívá homokinetické klouby (tripody) konstrukcí z NDR.
Oproti tomu Š130LR využívá stejnoběžné homokinetické klouby firmy Löbro.
Jejich výhodou je stavebnicová konstrukce
se šroubovanými klouby a možnost vyššího namáhání.
Díky stavebnicové konstrukci lze na přírubu kloubu
nasaditelnou do převodovky škoda přišroubovat
téměř jakýkoliv jiný kloub z produkce firmy Löbro.
V dnešní době však lze tyto klouby (s unašečem do převodovky Škoda)
sehnat jen s velkým úsilím a štěstím.


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky